راهکارهای کارما
دسته بندی ها

راهکارهای کارما

ابزار مهم برای دیوارچینی

دیوارچینی یا دیوارکشی، یکی از مهم‌ ترین مراحل عملیات ساختمانی به حساب می‌ آید. از ابزار مهم برای دیوارچینی و مصالحی مانند آجر و بتن استفاده می‌ شود.

دیوارچینی به منظور تقسیم‌ بندی ساختمان به بخش‌ های مختلف و ایجاد فضاهای جداگانه با کاربری مختلف انجام می‌ گیرد. دیوارهای ساختمان باید به طور اصولی و استاندارد ساخته شوند تا در صورت بروز حوادثی مانند زلزله، به خوبی مقاومت کنند.

کیفیت مصالح به کار رفته، انجام درست کار و استفاده از ابزار مناسب و کاربردی، در کیفیت و استحکام دیوار مؤثر خواهد بود. در ادامه‌ این مطلب، مهم‌ ترین و کاربردی‌ ترین ابزار دیوارچینی را معرفی خواهیم کرد.

برخی از ابزار مهم برای دیوارچینی

در میان ابزارآلاتی که در دیوارچینی ساختمان به کار می‌ روند، ابزارهایی وجود دارند که اهمیت و کارایی بیشتری دارند. برخی از ابزار دیوارچینی مهم و پرکاربرد به شرح زیر است:

بیل

در هر مرحله از کار که باشید، استفاده از این ابزار لازم و ضروری است. در پروژه‌ های وسیع‌ تر ساختمانی، از انواع بیل های حفاری و مکانیکی استفاده می‌ شود. برای شروع دیوارکشی با استفاده از بیل حفاری، کندن و حفر زمین آغاز می‌ گردد.

کمچه

کمچه ابزار ساده‌ای است و از یک صفحه‌ی فلزی به شکل مثلث یا ذوزنقه و یک دسته‌ی چوبی تشکیل شده است. با استفاده از کمچه، ملات را روی آجرها پخش کرده و بر سطح آن یکنواخت می‌کنیم.

تخته ماله

در دیوارکشی، روی سطح آجرها با لایه‌ های سیمانی و بتنی پوشانده می‌ شود. بعد از ریختن هر لایه، با استفاده از تخته ماله باید روی مواد را ماله‌ کشی کنیم. این کار کمک می‌ کند تا سطح ملات، کاملاً صاف و یکنواخت شده و منافذ موجود در آن از بین برود.

تیشه، فرغون، چکش آجر، چرخ اندازه‌گیری، برس سر صاف، رامر و… از دیگر تجهیزات و ابزارآلات ساختمانی بوده و در اجرای پروژه به کار می‌ روند.

برخی از ابزار مهم برای دیوارچینی

از چه ابزارهایی برای تراز شدن سطح دیوار استفاده کنیم؟

شمشه یا تراز دیوارکشی

شمشه از ابزار مهم برای دیوارچینی است. برای اطمینان از تراز بودن دیوارها از لحاظ عمودی و افقی، از این ابزار استفاده می‌ شود.

شمشه‌ ها در انواع فلزی و چوبی ساخته شده و طول و ابعاد متفاوتی دارند. نوع فلزی آن با دوام‌ تر و محکم‌ تر است و بیشتر مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

شمشه‌ آلومینیومی، بهترین نوع شمشه‌ های فلزی است؛ زیرا شمشه‌ آلومینیومی سبک بوده و در برابر زنگ‌ زدگی نیز مقاومت بالایی دارد.

چهارچوب L شکل

این ابزار که به شکل قالب‌ های L است، در گوشه‌ دیوار قرار می‌ گیرد. رشته‌ ای که به آن متصل است کمک می‌ کند تا آجرها با هم تراز باشند.

شاقول

این ابزار، یک وزنه‌ مخروطی فلزی است که ریسمانی به آن متصل است. برای این‌ که از عمود بودن قسمت‌ های مختلف دیوار مطمئن شویم، از این وسیله به همراه یک صفحه‌ مربعی استفاده می‌ کنیم.

برای تشخیص این امر، شاقول را در امتداد دیوار قرار می‌ دهیم. اگر صفحه‌ مربعی با دیوار کاملا مماس باشد، یعنی سطح آن یکنواخت بوده و به عبارتی شکم نداده است.

ریسمانکار

نخ ریسمان یکی دیگر از تجهیزاتی است که برای انجام کار به آن نیاز داریم. زمانی که ارتفاع دیوار زیاد باشد، تشخیص تراز بودن آن با چشم، کار مشکلی خواهد بود. به کمک نخ ریسمانکار می‌ توان آجرها را به صورت تراز با یکدیگر چید.

ابزار و تجهیزات مورد نیاز در هر ساخت و ساز باید به ‌طور کامل در اختیار دست‌ اندرکاران پروژه قرار گیرد. هر یک از ابزار دیوارچینی نیز کارایی خاصی دارند و به تکمیل پروسه‌ ساخت و ساز کمک می‌ کنند.

گروه راهکارهای کارما با چندین سال تجربه در زمینه طراحی، اجرا و مدیریت انواع پروژه‌ های ساختمانی، آماده‌ ارائه‌ خدمات به کارفرمایان و پیمانکاران می‌ باشد.

ما با متخصصان و مدیران با تجربه توانسته‌ ایم در زمینه‌ اجرای صحیح و بهینه‌‌ سازی روند پروژه‌ ها گام بلندی برداریم.

مطالب مرتبط
نکات اجرای کاشی‌ کاری ساختمان

نکات اجرای کاشی‌ کاری ساختمان

کاشی و سرامیک از رایج‌ترین مصالحی هستند که در ساختمان‌ سازی به کار می‌روند. اجرای نکات اجرای کاشی‌ کاری ساختمان، …

[rt_reading_time] دقیقه مطالعه مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *